GL261 glioma cells provide a useful immunocompetent animal model of glioblastoma. The goals of this protocol are to demonstrate proper techniques for monitoring intracranial tumor growth using in vivo bioluminescence imaging, and to verify the utility of luciferase-modified GL261 cells for studying tumor immunology and immunotherapeutic approaches for treating glioblastoma.
In contrast to commonly reported human glioma xenograft animal models, GL261 murine glioma xenografts recapitulate nearly all relevant clinical and histopathologic features of the human disease. When GL261 cells are implanted intracranially in syngeneic C57BL/6 mice, the model has the added advantage of maintaining an intact immune microenvironment. Stable expression of luciferase in GL261 cells allows non-invasive cost effective bioluminescence monitoring of intracranial tumor growth. We have recently demonstrated that luciferase expression in GL261 cells does not affect the tumor growth properties, tumor cell immunomodulatory cytokine expression, infiltration of immune cells into the tumor, or overall survival of animals bearing the intracranial tumor. Therefore, it appears that the GL261 luciferase glioma model can be useful in the study of novel chemotherapeutic and immunotherapeutic modalities. Here we report the technique for generating stable luciferase expression in GL261 cells and how to study the in vitro and in vivo growth of the tumor cells by bioluminescence imaging.
Malignant glioma is the most common and most lethal human brain tumor. Even when treated with maximal surgical resection, radiotherapy, and chemotherapy, median survival remains 15-20 months at major brain tumor referral centers1, 2, 3. The most aggressive form of malignant glioma, glioblastoma, is characterized by mitotic figures, neovascularization, invasion into adjacent brain, and pseudopalisading necrosis. Orthotopic brain tumor xenografts using human brain tumor cells have served an essential function in neuro-oncology research and facilitated pre-clinical translation for testing of new agents, prior to entry into human clinical trials. Whereas most of human xenograft models recapitulate many features of the human disease, a fundamental limitation with all human-based xenograft model systems is the use of immunodeficient animals4.
The absence of an intact host response clearly modifies tumor growth both in terms of tumor morphology, and efficiency of engraftment. While certain assumptions are acceptable in the interpretation of results from xenografted models, achieving relevant conclusions in the area of therapeutic assessment is a challenge. Certain fundamental biologic features are likely to be similar in immunodeficient and immunocompetent animals, but others such as tumor associated inflammation, tissue invasion, response to injury are probably very different. In contrast, GL261 is a chemically induced murine glioma cell line that accurately recapitulates glioma when implanted into the brains of immunocompetent syngeneic C57BL/6 mice5. Similar to the human disease, intracranial tumor growth rapidly and reproducibly leads to neurologic symptoms and animal demise6-10.
Subcutaneous tumor growth can be directly measured. Intracranial tumor growth can only be measured with animal sacrifice or with costly imaging studies. Stable expression of the enzyme luciferase allows non-invasive and cost-effective intracranial bioluminescence imaging11. Bioluminescence of luciferase transfected GL261 cells correlates well with intracranial tumor growth. We have recently directly compared GL261 to luciferase modified GL261 cells and demonstrated no difference in in vitro growth and invasion, immunologic cytokine profile, in vivo survival of intracranial tumor bearing C57BL/6 mice, or immune cell infiltrate. This technique is applicable to glioblastoma preclinical studies which involve non-invasive monitoring of tumor growth.
GL261 murine Gliomzellen bei intrakranial in syngene immun C57BL / 6-Mäuse implantiert, im Vergleich zu humanen Gliom Xenotransplantat Tiermodelle bieten mehrere Vorteile. Viele xenografted Tumoren wachsen als gekapselte Läsionen, die nicht exakt zu rekapitulieren Sie die invasive Erkrankungen des Menschen. Im Gegensatz dazu GL261 Tumor zeigt nicht nur Invasion in benachbarte Gehirn, sondern auch Gefäßneubildung, Mitosen und tiefe Nekrose 7. Am wichtigsten bei der Untersuchung der Tumorimmunologie oder immuntherapeutischen Strategien 15, 16, die C57BL / 6-Maus, behält ein intaktes Immunsystem 8. Frühere Studien haben robuste Ausdruck der immunsuppressiven Zytokin TGF-β gezeigt und intrakranielle Tumoren Immunsuppressiva ähnlich dem menschlichen Glioblastom 9, 10 T-regulatorischen Zellen enthalten.
Die hier beschriebene einfache Technik ermöglicht eine stabile Expression von Luciferase von GL261 Zellen. Wir haben vor kurzem berichtet, SimiLAR in vitro und in vivo-Wachstum von GL261.luc Zellen im Vergleich zu Zellen, GL261, zusätzlich zu ähnlichen Tumor histologischen Merkmale und Immun Zellinfiltrat 17. GL261.luc Zellen exprimieren stabil Luciferase, die die Oxidation des Substrats Luciferin Umwandlung chemischer Energie in Photonen und daher detektierbar Licht katalysiert. Luciferin kann sicher an Tiere verabreicht werden kann und durch die Blut-Hirn-Schranke nach intraperitonealer oder intravenöser Injektion. In kleinen Versuchstiere wie Mäuse, kann die Biolumineszenz von außen in einer nicht-invasiven Weise 11 detektiert werden. Daher kann das Tumorwachstum in Reihe ohne die Notwendigkeit für Tieropfer oder kostspielig MRI oder CT-Bildgebung zu beurteilen.
Die kritischen Schritte in dem Protokoll beinhalten, nicht nur die lentivirale Transduktion, sondern auch die Überprüfung der stabilen Expression von Luciferase in vitro vor dem Beginn einer in vivo Experimenten. Verlust der Transduktion kann requiWiederwiederholungs Lentivirus-Infektion. Einführung einer Antibiotikaresistenz-Gen in den Expressionsvektor kann auch verwendet werden, um die Luciferase-Expression aus. Sorgfältige Technik wird für intrakraniale Implantierung erforderlich reproduzierbar einer kohärenten Anzahl von Zellen in einer genauen anatomischen Ort zum Vergleich der verschiedenen Behandlungsgruppen zu ermöglichen. Ein wesentlicher Unterschied zwischen der aktuellen Studie und früheren Studien Luciferase GL261-Zellen, ist die Verwendung einer Freihandtechnik zur Implantation Zellen im Vergleich zu der Verwendung eines stereotaktischen Rahmens 18. Wir haben bereits gezeigt, konsistente Ergebnisse der Implantation mit der freien Hand Technik 19. Der Vorteil der freien Hand Technik ist die Fähigkeit, eine hohe Durchsatzanalysen verschiedener Behandlungsmittel durchzuführen. In unseren Händen können wir ca. 60 Tiere in 1 Stunde zu implantieren.
Nachdem die Beherrschung der Technik, die zukünftige Anwendungen dieser Technik sind grenzenlos. Wie GL261 demonstrAtes erhöhten Mitosen und schnellen Tumorwachstum ähnlich dem menschlichen Glioblastom, können anti-proliferative Behandlungen ausgewertet werden. In ähnlicher Weise können anti-invasive und anti-angiogenen Therapien eingesetzt werden, da die GL261 Tumoren invasiv und angiogene sind. Bei der Beurteilung der Wirkung von Chemotherapeutika auf menschliche Ziele ausgerichtet ist Vorsicht geboten. Im Vergleich zu früheren Studien mit humanen Glioblastom Xenotransplantate Luciferase-20 exprimieren, würde dies als eine Beschränkung unseres Modells werden. Auch kann die Wirkung der immuntherapeutischen Strategien des Tumorwachstums in dem GL261-Xenotransplantat-Modell untersucht werden.
The authors have nothing to disclose.
We would like to thank Rajwant Kaur for technical assistance. We would like to thank Maxwell Tom for assistance with lentivirus preparation. This work was supported by the Reza and Georgianna Khatib Endowed Chair in Skull Base Tumor Surgery at UCSF, and the Michael J. Marchese Professor and Chair at Northwestern University.
D-Luciferin, Potassium Salt | Gold Biotechonology | LUCK-100 | Store away from light |
Living Image Software | Caliper Life Sciences | Contact for Quote | none |
Xenogen Lumina | Caliper Life Sciences | Contact for Quote | none |
24-well; Standard tissue culture; flat-bottom | Falcon | 353047 | |
CellTiter 96® AQueous One Solution Cell Proliferation Assay | Promega | G3582 | none |
Synergy 2 Multi-Mode Reader | BioTek | Contact for Quote | none |
96 well Assay Plate, Black Plate, Clear bottom with Lid, Tissue culture Tretaed | Coster | 3603 | none |
Ketaset | Pfizer | NDC 0856-2013-01 | Control substance |
Xylazine | Sigma-Aldrich | 23076-35-9 | none |
28G Needle (with syringe) | Fisher | 22-004-270 | AKA Insulin Syringe |
2% Chlorhexidine | Fisher | NC9756995 | AKA “Nolvasan” |
3% Hydrogen Peroxide | Fisher | H312P-4 | Store away from light |
Ophthalmic Ointment | Cardinal Health | 1272830 | AKA “Akwa Tears” |
25G 1 1/2 needle | BD Becton Dickinson | 305127 | none |
Disposable Scalpels | Feather | 2975 | No. 21 |
Gauze | Fisher | 22028563 | Autoclave before use |
Heating Pad | Dunlap | HP950 | none |
Skin Stapler, Staples, Remover | Stoelting | 59020 | none |
PDI Alchol Prep Pads | Fisher | 23-501-711 | none |
Reflex 7mm Wound Clips 100 pack | Brain Tree Scientific, INC | 203 1000 | Autoclave before use |
Reflex 7mm Wound Clip Applier | Brain Tree Scientific, INC | 204 1000 | Autoclave before use |
Reflex 7mm Wound Clip Remover | Brain Tree Scientific, INC | 205 1000 | none |
Single Ended Round Tip Swab with Wood handle | Qosmedix | 10107 | Autoclave before use |
Hanks' Balanced Salt Solution without Ca2+ and Mg2+ (HBSS) | Gibco | 14170-112 | none |
Hamilton Syringe | Hamilton | 80300 | none |
FuGENE 6 Transfection Reagent | Promega | E2961 | none |
Bone Wax | Harvard Apparatus | 599864 | none |